Skip to content
cropped-logo-biel-min.png
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
    • Audyt danych osobowych, zgodności RODO
    • Analiza ryzyka
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych
      • Dokumentacja RODO w placówkach medycznych
      • Dokumentacja RODO dla biur rachunkowych
    • RODO oferta dla firm
    • RODO w e-commerce
    • Naruszenie ochrony danych osobowych
  • Szkolenie RODO
  • Blog
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
    • Ochrona danych osobowych firmy i informacji poufnych
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD)
    • Zadania Inspektora ochrony danych
    • Jak prawidłowo wyznaczyć Inspektora ochrony danych?
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Klauzula informacyjna
    • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
    • Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
    • Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
    • Dokumentacja pracownicza a RODO – o czym musimy pamiętać?
    • Ochrona danych osobowych pracownika w Internecie
    • Wyciek danych … i co dalej?
    • Co to jest DPIA?
    • Alert RODO – kara za nieumożliwienie przeprowadzenia kontroli
    • Kary za naruszenie RODO np. ujawnianie, czy udostępnianie danych osobowych
    • Praktyczne podejście do art. 32 Rozporządzenia RODO
    • Czym jest monitoring wizyjny?
    • Ochrona danych osobowych a kary RODO
    • Czym jest rejestr czynności przetwarzania danych osobowych?
  • Kontakt
    • SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
LOGO-min
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
    • Audyt danych osobowych, zgodności RODO
    • Analiza ryzyka
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych
      • Dokumentacja RODO w placówkach medycznych
      • Dokumentacja RODO dla biur rachunkowych
    • RODO oferta dla firm
    • RODO w e-commerce
    • Naruszenie ochrony danych osobowych
  • Szkolenie RODO
  • Blog
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
    • Ochrona danych osobowych firmy i informacji poufnych
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD)
    • Zadania Inspektora ochrony danych
    • Jak prawidłowo wyznaczyć Inspektora ochrony danych?
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Klauzula informacyjna
    • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
    • Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
    • Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
    • Dokumentacja pracownicza a RODO – o czym musimy pamiętać?
    • Ochrona danych osobowych pracownika w Internecie
    • Wyciek danych … i co dalej?
    • Co to jest DPIA?
    • Alert RODO – kara za nieumożliwienie przeprowadzenia kontroli
    • Kary za naruszenie RODO np. ujawnianie, czy udostępnianie danych osobowych
    • Praktyczne podejście do art. 32 Rozporządzenia RODO
    • Czym jest monitoring wizyjny?
    • Ochrona danych osobowych a kary RODO
    • Czym jest rejestr czynności przetwarzania danych osobowych?
  • Kontakt
    • SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Przetwarzanie danych osobowych a pandemia koronawirusa COVID-19 – o czym musi pamiętać pracodawca?

  • 18 marca, 2020
ochrona danych osobowych podczas pracy zdalnej

Rządy, organy państwowe, jednostki publiczne jak i prywatne przedsiębiorstwa podejmują wiele działań mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa. W ramach nich dochodzi także do przetwarzania danych osobowych, w tym danych szczególnych kategorii jak m.in. o stanie zdrowia.

I. Pandemia koronawirusa COVID -19 nie zwalnia z obowiązku przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych (RODO)

W kwestii ochrony danych osobowych w trakcie trwania pandemii, wypowiedziała się także przewodnicząca Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD):

„Przepisy w zakresie ochrony danych (takie jak RODO) nie utrudniają działań podejmowanych w walce z pandemią koronawirusa. Chciałabym jednak podkreślić, że nawet w tych wyjątkowych czasach administrator musi zapewnić ochronę danych osobowych osób, których one dotyczą. W związku z tym należy wziąć pod uwagę szereg czynników, aby zagwarantować zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych.”

Podobne stanowisko przedstawił także Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w swoim oświadczeniu z dnia 12 marca 2020 r.:

„Przepisy o ochronie danych osobowych nie mogą być stawiane jako przeszkoda w realizacji działań w związku z walką z koronawirusem.”

Pracodawcy podejmując działania związane z przeciwdziałaniem COVID-19 powinni śledzić wytyczne oraz komunikaty Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Są one dostępne na stronie https://gis.gov.pl/.

II. Na jakiej podstawie prawnej możemy przetwarzać dane osobowe?

Ochrona danych osobowych, zapewnienie prywatności z jednej strony nie może stanowić bariery w podejmowaniu działań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, z drugiej zaś strony musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Na uwagę zasługuje:

  • art. 6 ust. 1 lit. d) przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej.

Zgodnie z motywem 47 do Rozporządzenia RODO: Przetwarzanie danych osobowych należy uznać za zgodne z prawem również w przypadkach, gdy jest niezbędne do ochrony interesu, który ma istotne znaczenie dla życia osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej. Żywotny interes innej osoby fizycznej powinien zasadniczo być podstawą przetwarzania danych osobowych wyłącznie w przypadkach, gdy ewidentnie przetwarzania tego nie da się oprzeć na innej podstawie prawnej. Niektóre rodzaje przetwarzania mogą służyć zarówno ważnemu interesowi publicznemu, jak i żywotnym interesom osoby, której dane dotyczą, na przykład, gdy przetwarzanie jest niezbędne do celów humanitarnych, w tym monitorowania epidemii i ich rozprzestrzeniania się lub w nadzwyczajnych sytuacjach humanitarnych, w szczególności w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych przez człowieka.

  • art. 6 ust. 1 lit. f) – przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią

Należy pamiętać o przeprowadzeniu testu równowagi, aby mieć pewność, iż nasze działania nie naruszą praw i wolności osób, których dane dotyczą. Jak przeprowadzić test równowagi?

  • art. 9 ust. 2 lit i) – przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową.

III. Bezpieczeństwo danych a praca zdalna

8 marca 2020 r. weszła w życie Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Zgodnie z treścią art. 3 „W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).”

Niestety ani przepisy wspomnianej ustawy, ani także Kodeks pracy nie wyjaśniają w jaki sposób należy zorganizować pracę zdalną, tak aby była ona efektywna dla przedsiębiorcy, ale także zabezpieczała powierzone dane.

Kluczowe zasady pracy zdalnej:

  • Zapewniamy bezpieczeństwo powierzonych nam urządzeń mobilnych i elektronicznych nośników informacji.
  • Korzystamy z bezpiecznego podłączenia do Internetu, zabezpieczonego hasłem, najlepiej VPN.
  • Dbamy, aby na każdym urządzeniu były zainstalowane oprogramowania antywirusowe.
  • Nie otwieramy plików, maili, SMS-ów, które otrzymaliśmy a mogą być próbą ataku, szczególnie odnośnie koronawirusa.
  • Nie wchodzimy na podejrzane strony.
  • Jeśli zabraliśmy ze sobą dokumenty, nośniki pamięci to zabezpieczmy je na etapie transportu oraz w domu, tak aby nie zostały zniszczone, uszkodzone, pozyskane przez nieuprawnione osoby.
  • Komunikujemy się z innymi pracownikami poprzez e-mail, wewnętrzne aplikacje firmowe, telefon.

Pracodawco – uświadamiaj swoich pracowników, współpracowników o zasadach bezpieczeństwa informacji oraz ochronie danych osobowych!

Jak możesz to zrobić?

Na przykład wysyłając do nich informacje mailowe o zadach pracy zdalnej, prowadząc krótkie szkolenia e-learningowe.

Napisz do Nas lub zadzwoń
Zadzwoń teraz: +48 501 161 301
SZABLON - Marta Ozga
Marta Ozga
prawnik, LL.M, specjalista w zakresie ochrony danych osobowych, właścicielka firm doradczych wspierających przedsiębiorców m.in. w kompleksowym wdrażaniu RODO, standardów bezpieczeństwa informacji na bazie norm ISO, członkini Wielkopolskiego Klubu Kapitału oraz mentor w programie Early Warning Europe.
Najnowsze posty
fałszywy załącznik w mailu
Jak nie dać się oszukać na fałszywy załącznik w mailu?
25 marca 2025
silne i bezpieczne hasło
Jak skonstruować silne i bezpieczne hasło?
25 marca 2025
kontrola uodo
Jak przygotować się na kontrolę UODO w 2025 roku?
25 marca 2025
prywatnosc
Prywatność to nie tylko obowiązek, to inwestycja w przyszłość!
25 marca 2025
Udostępnij
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Dodaj komentarz
Najnowsze posty
Jak nie dać się oszukać na fałszywy załącznik w mailu?
25 marca 2025
Jak skonstruować silne i bezpieczne hasło?
25 marca 2025
Jak przygotować się na kontrolę UODO w 2025 roku?
25 marca 2025
Prywatność to nie tylko obowiązek, to inwestycja w przyszłość!
25 marca 2025
Obowiązki administratora danych w kontekście Ustawy o ochronie sygnalistów
2 października 2024
Polityka prywatności RODO
7 maja 2020
LOGO-biel-min
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
  • Inspektor ochrony danych
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookie
  • Wersja archiwalna – Polityka prywatności oraz plików cookie
  • Regulamin
  • Blog
  • Kontakt
Menu
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
  • Inspektor ochrony danych
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookie
  • Wersja archiwalna – Polityka prywatności oraz plików cookie
  • Regulamin
  • Blog
  • Kontakt
Linkedin
© 2024 Wszelkie prawa są zastrzeżone, a właścicielem jest OZGA GROUP Sp. z o.o.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

RODO w firmie
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka analityczne

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Dodatkowe ciasteczka

Ta strona korzysta z następujących dodatkowych ciasteczek: Meta Pixel, Google Ads

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka ciasteczek

Więcej informacji o naszej Polityce ciasteczek