Skip to content
RODO w firmie
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
    • Audyt danych osobowych, zgodności RODO
    • Analiza ryzyka
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych
    • COVID -19 a obowiązki RODO
  • Szkolenie RODO
  • Blog
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
    • Ochrona danych osobowych firmy i informacji poufnych
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD)
    • Zadania Inspektora ochrony danych
    • Jak prawidłowo wyznaczyć Inspektora ochrony danych?
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Klauzula informacyjna
    • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
    • Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
    • Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
    • Dokumentacja pracownicza a RODO – o czym musimy pamiętać?
    • Ochrona danych osobowych pracownika w Internecie
    • Wyciek danych … i co dalej?
    • Co to jest DPIA?
    • Alert RODO – kara za nieumożliwienie przeprowadzenia kontroli
    • Kary za naruszenie RODO np. ujawnianie, czy udostępnianie danych osobowych
    • Praktyczne podejście do art. 32 Rozporządzenia RODO
  • Kontakt
    • +48 501 161 301
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
    • Audyt danych osobowych, zgodności RODO
    • Analiza ryzyka
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych
    • COVID -19 a obowiązki RODO
  • Szkolenie RODO
  • Blog
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
    • Ochrona danych osobowych firmy i informacji poufnych
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD)
    • Zadania Inspektora ochrony danych
    • Jak prawidłowo wyznaczyć Inspektora ochrony danych?
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Klauzula informacyjna
    • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
    • Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
    • Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
    • Dokumentacja pracownicza a RODO – o czym musimy pamiętać?
    • Ochrona danych osobowych pracownika w Internecie
    • Wyciek danych … i co dalej?
    • Co to jest DPIA?
    • Alert RODO – kara za nieumożliwienie przeprowadzenia kontroli
    • Kary za naruszenie RODO np. ujawnianie, czy udostępnianie danych osobowych
    • Praktyczne podejście do art. 32 Rozporządzenia RODO
  • Kontakt
    • +48 501 161 301

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

  • 21 kwietnia, 2020
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

W związku z dokładnym zrozumieniem oraz prawidłowym zastosowaniem „celu marketingowego”, należy w pierwszej kolejności zdefiniować pojęcie „marketingu”. W przepisach prawa nie znajdziemy definicji marketingu. Tym samym możemy odnieść się do poniższych definicji:

Marketing – działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów.1

Marketing – jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę.2

Regulacje prawne przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych:


Najwięcej zgód na przetwarzane danych udziela się w celach marketingowych. Dotyczy to zarówno bezpośrednich propozycji sprzedaży towarów lub zamówienia usług, jak i szeroko rozumianego informowania o ofercie handlowej. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w marketingu musi mieć transparentny charakter, nie może odbywać się w sposób automatyczny, a osoba jej udzielająca powinna mieć możliwość świadomego działania. Formy udzielania zgód muszą zawierać również czytelną opcję ich wycofania.

Przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych wymaga:

  • określenia podstawy prawnej zgodnie z Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (dalej Rozporządzenie RODO)3
  • uwzględnienia przepisów Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
  • uwzględnienia przepisów Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną

ZGODA na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych – Rozporządzenie RODO


Przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych może odbywać się na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą. Dotyczy to sytuacji w których Administrator danych osobowych nie jest w stanie wskazać innej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych.

Udzielona zgoda musi być musi być dobrowolna, konkretna, świadoma oraz jednoznacznie okazywać wolę osoby, która ją udziela. Wyrażana jest w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego.

Przykładem jest zgoda na otrzymywanie newsletteru. Wzór klauzuli do newsletteru:

Uzupełnienie powyższego pola z podaniem adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie od XYZ Sp. z o.o. newsletteru. Zgodę możesz nieodpłatnie wycofać w każdej chwili poprzez przesłanie do nas maila na adres rodo@xyz.pl. Wycofanie zgody oznacza zatrzymanie wysyłania przez nas informacji i nie ma wpływu na informacje wysłane wcześniej. Informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

PRAWNIE UZASADNIONY INTERES ADMINISTRATORA jako podstawa przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych


Podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych w określonych sytuacjach może być prawnie uzasadniony interes administratora – art. 6 ust. 1 lit. f) Rozporządzenia RODO.

Jak wskazano w motywie 47 Rozporządzenia RODO prawnie uzasadniony interes może istnieć na przykład w przypadkach, gdy zachodzi istotny i odpowiedni rodzaj powiązania między osobą, której dane dotyczą, a administratorem, na przykład, gdy osoba, której dane dotyczą, jest klientem administratora lub działa na jego rzecz.

Za działanie wykonywane w prawnie uzasadnionym interesie można uznać przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego.

Warto także zauważyć, iż zgodnie z treścią motywu 41 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)

„W kontekście istniejącej relacji z klientem, uzasadnione staje się zezwolenie wykorzystywania szczegółowych elektronicznych danych kontaktowych w celu oferowania podobnych produktów lub usług, ale jedynie za pośrednictwem tego samego przedsiębiorcy, który uzyskał elektroniczne dane kontaktowe zgodnie z dyrektywą 95/46/WE – obecnie Rozporządzenie RODO.” Dyrektywa to została zaimplementowana do Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne – art. 172 oraz Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną – art. 10.

ZGODA NA MARKETING BEZPOŚREDNI – art. 172 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne


Wymóg uprzedniej zgody na marketing bezpośredni:

Art. 172. [Używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego]

  1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
  2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
  3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.

ZGODA NA OTRZYMYWANIE INFORMACJI HANDLOWEJ – Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną


Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych

Art.  10.  [Niezamówiona informacja handlowa]

  1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
  2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
  3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3 pkt 1.4

Informacja handlowa – każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi. – art. 2 pkt. 2 Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Podsumowanie przetwarzanie danych osobowych w marketingu, w celach marketingowych


Zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych wymaga nie tylko spełnienia przepisów Rozporządzenia RODO, ale także dostosowania czynności do wymogów Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Powyższe opracowanie zawiera podstawowe informacje odnośnie wymogów prawnych, definicji. Dostosowania procesów przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych do zgodność z prawem wymaga dokładnej analizy uwzględniającej m.in. zakres danych, cel, stosowane technologie.

1 Słownik jezyka polskiego, https://sjp.pwn.pl/sjp/marketing;2567058.html

2 Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Definicja_marketingu

3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

4 Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Anna Ozga

Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji ISO 27001, Pełnomocnik ds. ISO. Odpowiada m.in. za kompleksowe wdrażanie RODO, wspieranie przedsiębiorców w zakresie zabezpieczania danych w firmie, prowadzenie audytów wewnętrznych.

Najnowsze posty
Polityka prywatności RODO
Polityka prywatności RODO
7 maja 2020
Umowa o poufności a RODO
Umowa o poufności NDA a RODO
7 maja 2020
aktualna klauzula o ochronie danych osobowych
Klauzula informacyjna
24 kwietnia 2020
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
21 kwietnia 2020
Udostępnij
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Dodaj komentarz
Najnowsze posty
Polityka prywatności RODO
7 maja 2020
Umowa o poufności NDA a RODO
7 maja 2020
Klauzula informacyjna
24 kwietnia 2020
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
21 kwietnia 2020
Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
21 kwietnia 2020
Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
21 kwietnia 2020
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
  • Inspektor ochrony danych
  • RODO – nasz obowiązek informacyjny
  • Blog
  • Kontakt
Menu
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
  • Inspektor ochrony danych
  • RODO – nasz obowiązek informacyjny
  • Blog
  • Kontakt
Linkedin
Nasze marki
© 2020 Wszelkie prawa są zastrzeżone, a właścicielem jest OZGA GROUP Sp. z o.o.
Strona przechowuje oraz uzyskuje dostęp do informacji już przechowywanej w urządzeniu użytkownika wykorzystując mechanizm plików Cookies. Akceptacja lub brak zgody na wykorzystywanie plików Cookies odbywa się za pomocą ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.