Skip to content
cropped-logo-biel-min.png
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
    • Audyt danych osobowych, zgodności RODO
    • Analiza ryzyka
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych
      • Dokumentacja RODO w placówkach medycznych
      • Dokumentacja RODO dla biur rachunkowych
    • RODO oferta dla firm
    • RODO w e-commerce
    • Naruszenie ochrony danych osobowych
  • Szkolenie RODO
  • Blog
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
    • Ochrona danych osobowych firmy i informacji poufnych
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD)
    • Zadania Inspektora ochrony danych
    • Jak prawidłowo wyznaczyć Inspektora ochrony danych?
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Klauzula informacyjna
    • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
    • Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
    • Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
    • Dokumentacja pracownicza a RODO – o czym musimy pamiętać?
    • Ochrona danych osobowych pracownika w Internecie
    • Wyciek danych … i co dalej?
    • Co to jest DPIA?
    • Alert RODO – kara za nieumożliwienie przeprowadzenia kontroli
    • Kary za naruszenie RODO np. ujawnianie, czy udostępnianie danych osobowych
    • Praktyczne podejście do art. 32 Rozporządzenia RODO
    • Czym jest monitoring wizyjny?
    • Ochrona danych osobowych a kary RODO
    • Czym jest rejestr czynności przetwarzania danych osobowych?
  • Kontakt
    • SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
LOGO-min
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
    • Audyt danych osobowych, zgodności RODO
    • Analiza ryzyka
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych
      • Dokumentacja RODO w placówkach medycznych
      • Dokumentacja RODO dla biur rachunkowych
    • RODO oferta dla firm
    • RODO w e-commerce
    • Naruszenie ochrony danych osobowych
  • Szkolenie RODO
  • Blog
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
    • Ochrona danych osobowych firmy i informacji poufnych
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD)
    • Zadania Inspektora ochrony danych
    • Jak prawidłowo wyznaczyć Inspektora ochrony danych?
    • Obowiązki administratora danych osobowych
    • Klauzula informacyjna
    • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
    • Przetwarzanie, wykorzystanie i rozpowszechnianie danych osobowych bez zgody
    • Praktyczne problemy z realizacją prawa do usunięcia danych osobowych
    • Dokumentacja pracownicza a RODO – o czym musimy pamiętać?
    • Ochrona danych osobowych pracownika w Internecie
    • Wyciek danych … i co dalej?
    • Co to jest DPIA?
    • Alert RODO – kara za nieumożliwienie przeprowadzenia kontroli
    • Kary za naruszenie RODO np. ujawnianie, czy udostępnianie danych osobowych
    • Praktyczne podejście do art. 32 Rozporządzenia RODO
    • Czym jest monitoring wizyjny?
    • Ochrona danych osobowych a kary RODO
    • Czym jest rejestr czynności przetwarzania danych osobowych?
  • Kontakt
    • SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

  • 21 kwietnia, 2020
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

W związku z dokładnym zrozumieniem oraz prawidłowym zastosowaniem „celu marketingowego”, należy w pierwszej kolejności zdefiniować pojęcie „marketingu”. W przepisach prawa nie znajdziemy definicji marketingu. Tym samym możemy odnieść się do poniższych definicji:

Marketing – działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów.1

Marketing – jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę.2

Regulacje prawne przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych:

 

Najwięcej zgód na przetwarzane danych udziela się w celach marketingowych. Dotyczy to zarówno bezpośrednich propozycji sprzedaży towarów lub zamówienia usług, jak i szeroko rozumianego informowania o ofercie handlowej. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w marketingu musi mieć transparentny charakter, nie może odbywać się w sposób automatyczny, a osoba jej udzielająca powinna mieć możliwość świadomego działania. Formy udzielania zgód muszą zawierać również czytelną opcję ich wycofania.

Przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych wymaga:

  • określenia podstawy prawnej zgodnie z Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (dalej Rozporządzenie RODO)3
  • uwzględnienia przepisów Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
  • uwzględnienia przepisów Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną

ZGODA na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych – Rozporządzenie RODO

 

Przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych może odbywać się na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą. Dotyczy to sytuacji w których Administrator danych osobowych nie jest w stanie wskazać innej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych.

Udzielona zgoda musi być musi być dobrowolna, konkretna, świadoma oraz jednoznacznie okazywać wolę osoby, która ją udziela. Wyrażana jest w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego.

Przykładem jest zgoda na otrzymywanie newsletteru. Wzór klauzuli do newsletteru:

Uzupełnienie powyższego pola z podaniem adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie od XYZ Sp. z o.o. newsletteru. Zgodę możesz nieodpłatnie wycofać w każdej chwili poprzez przesłanie do nas maila na adres rodo@xyz.pl. Wycofanie zgody oznacza zatrzymanie wysyłania przez nas informacji i nie ma wpływu na informacje wysłane wcześniej. Informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Napisz do Nas lub zadzwoń

PRAWNIE UZASADNIONY INTERES ADMINISTRATORA jako podstawa przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych

 

Podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych w określonych sytuacjach może być prawnie uzasadniony interes administratora – art. 6 ust. 1 lit. f) Rozporządzenia RODO.

Jak wskazano w motywie 47 Rozporządzenia RODO prawnie uzasadniony interes może istnieć na przykład w przypadkach, gdy zachodzi istotny i odpowiedni rodzaj powiązania między osobą, której dane dotyczą, a administratorem, na przykład, gdy osoba, której dane dotyczą, jest klientem administratora lub działa na jego rzecz.

Za działanie wykonywane w prawnie uzasadnionym interesie można uznać przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego.

Warto także zauważyć, iż zgodnie z treścią motywu 41 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)

„W kontekście istniejącej relacji z klientem, uzasadnione staje się zezwolenie wykorzystywania szczegółowych elektronicznych danych kontaktowych w celu oferowania podobnych produktów lub usług, ale jedynie za pośrednictwem tego samego przedsiębiorcy, który uzyskał elektroniczne dane kontaktowe zgodnie z dyrektywą 95/46/WE – obecnie Rozporządzenie RODO.” Dyrektywa to została zaimplementowana do Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne – art. 172 oraz Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną – art. 10.

ZGODA NA MARKETING BEZPOŚREDNI – art. 172 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne

 

Wymóg uprzedniej zgody na marketing bezpośredni:

Art. 172. [Używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego]

  1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
  2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
  3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.

ZGODA NA OTRZYMYWANIE INFORMACJI HANDLOWEJ – Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną

 

Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych

Art.  10.  [Niezamówiona informacja handlowa]

  1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
  2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
  3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3 pkt 1.4

Informacja handlowa – każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi. – art. 2 pkt. 2 Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Podsumowanie przetwarzanie danych osobowych w marketingu, w celach marketingowych

 

Zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych wymaga nie tylko spełnienia przepisów Rozporządzenia RODO, ale także dostosowania czynności do wymogów Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Powyższe opracowanie zawiera podstawowe informacje odnośnie wymogów prawnych, definicji. Dostosowania procesów przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych do zgodność z prawem wymaga dokładnej analizy uwzględniającej m.in. zakres danych, cel, stosowane technologie.

1 Słownik jezyka polskiego, https://sjp.pwn.pl/sjp/marketing;2567058.html

2 Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Definicja_marketingu

3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

4 Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Zadzwoń teraz: +48 501 161 301
Anna Ozga
Anna Ozga

Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji ISO 27001, Pełnomocnik ds. ISO. Odpowiada m.in. za kompleksowe wdrażanie RODO, wspieranie przedsiębiorców w zakresie zabezpieczania danych w firmie, prowadzenie audytów wewnętrznych.

Najnowsze posty
fałszywy załącznik w mailu
Jak nie dać się oszukać na fałszywy załącznik w mailu?
25 marca 2025
silne i bezpieczne hasło
Jak skonstruować silne i bezpieczne hasło?
25 marca 2025
kontrola uodo
Jak przygotować się na kontrolę UODO w 2025 roku?
25 marca 2025
prywatnosc
Prywatność to nie tylko obowiązek, to inwestycja w przyszłość!
25 marca 2025
Udostępnij
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Dodaj komentarz
Najnowsze posty
Jak nie dać się oszukać na fałszywy załącznik w mailu?
25 marca 2025
Jak skonstruować silne i bezpieczne hasło?
25 marca 2025
Jak przygotować się na kontrolę UODO w 2025 roku?
25 marca 2025
Prywatność to nie tylko obowiązek, to inwestycja w przyszłość!
25 marca 2025
Obowiązki administratora danych w kontekście Ustawy o ochronie sygnalistów
2 października 2024
Polityka prywatności RODO
7 maja 2020
LOGO-biel-min
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
  • Inspektor ochrony danych
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookie
  • Wersja archiwalna – Polityka prywatności oraz plików cookie
  • Regulamin
  • Blog
  • Kontakt
Menu
  • O nas
  • Wdrożenie RODO
  • Nasze usługi
  • Inspektor ochrony danych
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookie
  • Wersja archiwalna – Polityka prywatności oraz plików cookie
  • Regulamin
  • Blog
  • Kontakt
Linkedin
© 2024 Wszelkie prawa są zastrzeżone, a właścicielem jest OZGA GROUP Sp. z o.o.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

RODO w firmie
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka analityczne

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Dodatkowe ciasteczka

Ta strona korzysta z następujących dodatkowych ciasteczek: Meta Pixel, Google Ads

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka ciasteczek

Więcej informacji o naszej Polityce ciasteczek